'Ik viel van de ene verbazing in de andere'

Door COVID-19 had de reisbranche het zwaar te verduren. Landen sloten hun grenzen en reizen werden massaal ingetrokken. Dit resulteerde uiteindelijk in een faillissement van de werkgever van Annemarie. ‘Al 20 jaar heb ik een fulltime dienstverband en nog nooit eerder had ik te maken gehad met werkloosheid. Gelukkig verzekerde ik mij hiervoor met de TAF Maandlastbeschermer.’

 

 

‘Ik werk al twintig jaar in de reisbranche. Deze branche heeft al veel uitdagingen gehad: 9/11, aswolken, terrorisme, de financiële crisis. Maar ondanks dat is de reiswereld zeer flexibel en heeft altijd goed kunnen anticiperen op alle veranderingen,’ vertelt Annemarie. Totdat COVID-19 de wereld op zijn kop zette.

Reisbranche had het zwaar door corona

Annemarie: ‘En dat resulteerde helaas in een faillissement voor mijn werkgever, waardoor ik werkloos werd. Ik wist wel dat de reisbranche het zwaar had, maar toch hield ik hoop dat de branche hier doorheen zou komen. Het was dan ook heel gek om opeens thuis te zitten. Een faillissement is heftig en ik ben nog nooit eerder werkloos geweest. Een werkloosheidsuitkering van het UWV is maar een beperkt inkomen, terwijl je vaste lasten zoals de hypotheek door blijven lopen.’

Oude vriend wees op het verzekeren van werkloosheid

Tijdens de aankoop van haar appartement een aantal jaren geleden sprak Annemarie een oude vriend. ‘Hij attendeerde mij op TAF, specifiek op de werkloosheidsuitkering. Ik had er nog nooit van gehoord, maar samen met mijn verzekeringsagent ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden om werkloosheid te verzekeren.’

De oplossing was de TAF Maandlastbeschermer, die niet alleen arbeidsongeschiktheid verzekert, maar ook werkloosheid. ‘De premie bleek prima en de verzekering was zo geregeld. Het gaf een veilig gevoel dat ik me hiervoor kon verzekeren, maar ik ging er vanuit dat ik het nooit nodig zou hebben.’

Helaas bleek dat wel het geval. ‘Voordat ik bij TAF aanklopte moest ik eerst een stukje trots opzij zetten. Al die tijd had ik in mijn eigen levensonderhoud kunnen voorzien en nu moest ik ineens bij twee instanties (UWV en TAF, red.) aankloppen,’ aldus Annemarie.

Heel eerlijk: ik was wat sceptisch. Ik dacht: TAF zal wel weer zo’n maatschappij zijn die, wanneer puntje bij paaltje komt, mijn aanvraag controleert aan de hand van allerlei voorwaarden, zodat ik onder aan de streep uiteindelijk niet voldoe.’

Ene verbazing na de andere

‘Maar ik had het helemaal mis. Vanaf het eerste moment had ik persoonlijk contact met de medewerkers van de claimafdeling. Het was geen bandje dat werd afgedraaid, maar het waren sympathieke mensen. Natuurlijk moest ik wel een aantal formulieren aanleveren, maar het ging allemaal zonder gezeur. En al snel had ik de uitkering op mijn rekening. TAF bleek wel degelijk een correcte verzekering te hebben.’

‘Ik viel eigenlijk van de ene verbazing in de andere. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat ik tijdens de uitkering geen premie hoefde te betalen voor mijn verzekering. Ook ging ik ervan uit dat ik in de toekomst niet nog een keer gebruik kon maken van de verzekering. Maar er werd me duidelijk uitgelegd dat ik mijn verzekering moest zien als een potje. Ik heb er nu vier maanden gebruik van gemaakt en daardoor honderd procent van mijn salaris kunnen ontvangen. Een deel van het UWV en een deel van TAF. Gelukkig mocht ik na vijf maanden weer aan de slag in de reisbranche mét een vast contract. En als ik in de toekomst weer zoiets meemaak, kan ik er nog acht maanden gebruik van maken. Dat geeft een gerust gevoel!’

Meer over de TAF Maandlastbeschermer